sunnuntai 4. joulukuuta 2016

Roxin esittelypostaus

Huhhuh, kuinka kiireistä on ollut. En ole juuri ehtinyt avata Bloggeria, sillä minulla on nyt ollut Roxin hoidon lisäksi yhdeksännen luokan vaikeimman jakson koeviikot. Täytyy myöntää, että mielikuvitus lensi kokeissa korkeammalla kuin koskaan ennen, sillä minulla ei ollut käytännössä yhtään aikaa lukea kokeisiin. Nyt niistä on kuitenkin selvitty ja voin keskittyä taas mukavampiin asioihin.

Roxin kanssa on sujunut edelleen oikein hyvin. Olen saanut luotua siihen vahvemman ystävyyssuhteen ja ratsastuksetkin ovat menneet vielä paremmin kuin alussa. Mitään ongelmia ei ole ilmennyt ja olen päivä päivältä yhä varmempi siitä, että tein juuri oikean ratkaisun ostaessamme Roxin.

Kiitos kaikille kysymyksiä lähettäneille! Kysymyksiä tuli oikein sopiva määrä. Nyt on vastausten vuoro. Jos joku ihmettelee, miten tässä postauksessa on kesäkuvia Roxista, vaikka olen omistanut sen vain kolme viikkoa, niin ne on otettu ennen kuin siitä tuli minun omani. Osan kysymyksistä jätin laittamatta tähän postaukseen, jos ne olivat hyvin samankaltaisia kuin aiemmin tulleet kysymykset.



Minkä rotuinen Roxi on?

Hannoverinhevonen.

Minkä ikäinen Roxi on?

Roxi on jo 15-vuotias eli se ei ole enää mikään nuori hevonen, mutta Roxi on täydellinen opetusmestari minulle. Kun on kyse ensimmäisestä hevosesta, ei mielestäni kannata ostaa liian nuorta.

Onko Roxi este- vai kouluhevonen?

Roxi on ehdottomasti kouluhevonen. Roxi ei ole eläessään nähnyt yhtään estettä, mutta eipä hyppääminen minua kiinnostakaan.

Minkä tasoinen Roxi on?

Roxi on kilpaillut edellisen omistajansa kanssa Vaativa B -tasolla.

Roxin paras askellaji?

Roxin kaikki askellajit ovat laadukkaita, mutta ravi on mielestäni kaikkein paras.

Minkä värinen Roxi on?

Roxi on punarautias. Roxilla on sukat joka jalassa sekä läsi.


Onko Roxilla varsoja?

Roxi on varsonut kerran, mutta sen varsa jouduttiin valitettavasti lopettamaan tapaturman takia.

Milloin aloit harkita omaa hevosta?

Olen aina tiennyt, että tulisin jossain elämäni vaiheessa ostamaan oman, ja sitä silmällä pitäen olen aina miettinyt ajan ja rahan käyttöä sekä yrittänyt opetella niitä asioita, joita hevosenomistajan tarvitsee osata. Olen viettänyt mahdollisimman paljon aikaa tallilla, tosin lähinnä pikkuisten luona.

Milloin sait tietää, että saat hevosen?

Olemme perheessä puhuneet hevosen ostosta jo kauan, mutta en olisi uskonut, että saisin oman hevosen näin pian. Luulin, että asia konkretisoituisi vasta sitten, kun olen aikuinen. Alkusyksystä kuitenkin päätimme, että oma hevonen olisi hankittava, jotta pystyisin kehittymään ratsastajana nopeammin. Alun perin meidän piti alkaa etsiä sopivaa hevosta vasta loppukeväällä / kesällä, mutta kaikki muuttui, kun löysin sattumalta Roxin myynti-ilmoituksen.

Kauanko olet ratsastanut?

Olen ratsastanut oikeastaan koko elämäni ajan, aivan pienestä pitäen, mutta vasta Primuksen koulutalenttunneilla aloittaessani eli noin puolitoista vuotta sitten aloin ratsastaa hieman tavoitteellisemmin. Sitä ennen olen ratsastanut vain kerran viikossa (tai välillä hieman harvemminkin) eri talleilla ponitunneilla, enkä siksi ole oppinut ihan hirveän nopeasti. Koskaan ei voi olla täysin valmis eikä osata kaikkea, mutta päätin, että minulla olisi nyt tarpeeksi kokemusta siihen, että voisin huolehtia omasta hevosesta. Oman kanssa kuitenkin oppii koko ajan lisää hevosen hoidosta ja ratsastuksesta. Minulla käy valmentaja ja Tuomarinkylässä pyörii kokeneita hevosihmisiä, joilta voin tarvittaessa kysyä neuvoa Roxin hoitoon liittyvissä kysymyksissä.

Miten päädyit Roxin selkään ensimmäisen kerran?

Kunnia kuuluu isovanhemmilleni, jotka halusivat järjestää minulle unohtumattoman nimipäiväyllätyksen, kun pääsin käymään ratsastuksenopettajani omalla tallilla ja sain yksityistunnin Roxilla, joka oli ratsastuksenopettajani siskon hevonen. En tiedä, olisivatko isovanhempani järjestäneet tätä lahjaa, jos olisivat aavistaneet, millaiset seuraukset sillä olisi.

Kuinka pitkään olet haaveillut Roxista?

Siitä päivästä asti, kun näin sen ensimmäisen kerran kesällä. Muistan sanoneeni heti samana iltana, että tämän hevosen haluaisin omakseni, mutta ikinä en olisi kuvitellut, että unelmani toteutuisi.


Ensimmäistä kertaa Roxin selässä! Tässä vaiheessa olin jo menettänyt sydämeni Roxille.


Miten sait Roxin?

Roxin ostaminen ei ollut mikään kovin lyhyt operaatio, sillä Roxin entinen omistaja oli niin kiintynyt siihen, että halusi harkita rauhassa sitä, kenelle myisi Roxin. Myös vanhempani halusivat miettiä asiaa. Lopulta asiat osuivat kuitenkin kohdalleen ja Roxista tuli omani.

Montako kertaa koeratsastit Roxia ennen sen ostoa?

Ratsastin Roxilla neljä kertaa ennen sen ostoa, mikä oli todella hieno mahdollisuus, kun monesti hevonen joudutaan ostamaan kerran kokeilun perusteella. Ensimmäinen kerta oli kesällä, kun en edes tiennyt, että saattaisin saada tämän hevosen omakseni. Toinen kerta oli minun syntymäpäivänäni, jolloin tiesin jo, että Roxi oli myynnissä. Olin ollut koko viikon kuumeessa ja oikeasti olin tuona päivänä aivan liian sairas ratsastaakseni, mutta tiesin, että jos en ratsastaisi nyt, Roxi saatettaisiin myydä jollekulle muulle sillä välin. Ratsastuksenopettajani piti minulle tunnin, joka meni hyvin, kun sain tsempattua puolikuntoisenakin loppuun asti. Kysyin tuolloin hänen mielipidettään, olisiko Roxi minulle sopiva hevonen, ja vastaus oli myöntävä. Kolmas kerta oli se virallinen koeratsastus, jolloin Roxin omistaja oli paikalla katsomassa ratsastustani. Ostopäätös oli jo tuon ratsastuksen jälkeen selvä, mutta ratsastin Roxilla vielä neljännen kerran kauppakirjan kirjoittamisen yhteydessä, jolloin tunne siitä, että tämä on se oikea hevonen, vahvistui entisestään.

Ratsastuksien lisäksi näin myös miten Roxi käyttäytyy erilaisissa tilanteissa ja vieraissa paikoissa, sillä kävin katsomassa yhdet koulukisat, joihin se osallistui, ja olin mukana sen ostotarkastuksessa.

Koeratsastitko muita hevosia ennenkuin ostitte Roxin?

En koeratsastanut, sillä en halunnut mitään muuta hevosta. Roxi tuntui juuri siltä oikealta.

Miksi valitsit Roxin?

Roxi on todella kiltti ja osaava. Se on kiva sekä ratsastaessa että hoitaessa. Roxin sydän on täyttä kultaa.

Millaisen eläinlääkärin tarkastuksen teetitte ja missä? Löytyikö Roxista mitään vikaa?

Teimme ostotarkastuksen Viikin hevossairaalassa. Mitään uutta vikaa ei löytynyt, vain jo tiedossa olleet asiat. Roxilla on oikeassa etukaviossa halkeama, minkä takia sillä käytetään rengaskenkiä etujaloissa. Röntgenkuvissa näkyi pieniä muutoksia sädeluissa, mutta samat muutokset sillä ovat olleet jo 5-vuotiaana, eivätkä ne ole haitanneet sen elämää mitenkään. Onhan se mahdollista, että ne alkavat jossain vaiheessa vaivata, mutta täydellistä hevosta ei ole.

Mikä oli ensimmäinen fiiliksesi, kun tajusit saavasi Roxin itsellesi?

Iloinen, mutta hieman epäuskoinen. En ole vieläkään täysin sisäistänyt sitä asiaa, että Roxi on nyt omani. Tällaisia asioita tapahtuu vain kirjoissa, ei tosielämässä.

Miksi juuri Roxi?

Roxi on mielestäni täydellinen niin luonteeltaan, ratsastettavuudeltaan kuin ulkonäöltäänkin.

Onko Roxi unelmiesi hevonen?

Mielikuvani unelmahevosesta on aina ollut tummanruunikko GP-tason kouluruuna. Sellainen Roxi ei ole, mutta Roxi on minulle varmasti tällä hetkellä kaikkein sopivin hevonen, joka opettaa minua ratsastuksessa eteenpäin ja on luonteeltaan niin kiltti, että se sopii hyvin ensihevoseksi. Vaikka minulla olisi rahaa rajattomasti, en silti olisi halunnut mitään muuta hevosta kuin Roxin, sillä se on persoonaltaan ja ratsastettavuudeltaan täydellinen minulle.

Eli kyllä, Roxi on minun unelmieni hevonen.

Oletko koskaan ratsastanut hevosella, josta olet pitänyt enemmän kuin Roxista?

En ole.

Tällä ajalla, mikä on parasta minkä olet huomannut Roxissa?

Roxin ihana ja lempeä luonne!




Aiotteko kilpailla yhdessä?

Kyllä varmasti, mutta emme ihan heti. Haluan ensin tutustua Roxiin paremmin ja muutenkin talvella on todella vähän kisoja.

Tavoitteet Roxin kanssa?

Tavoitteenani on oppia ratsastamaan paremmin.

Mihin tähtäätte Roxin kanssa?

Minulle kisatuloksia tärkeämpää on se, että kotitallilla harjoittelun avulla oppisin ratsastamaan paremmin, eli tähtään parempaan ratsastukseen. Kisat nostavat kuitenkin harjoittelumotivaatiotani ja antavat minulle palautetta siitä, että missä mennään, niin kyllä aion niissäkin käydä, ja totta kai tähtään silloin mahdollisimman hyvään kisasuoritukseen.

Millä tallilla Roxi asuu?

Tuomarinkartanon kilpatallilla.

Miten Roxi on suhtautunut uuteen talliin?

Roxi viihtyy uudessa tallissa oikein hyvin. Ruoka maistui heti alusta asti.

Monenko päivänä käyt viikossa tallilla ja miten teidän viikko-ohjelma menee?

Käyn tallilla joka päivä. Mitään tarkkaa viikko-ohjelmaa ei ole, mutta koulutreenien lisäksi annan Roxille kevyempiä päiviä. Jos en ratsasta, käyn yleensä pienellä talutuslenkillä Roxin kanssa, sillä Tuomarinkylässä on kuitenkin niin pienet tarhat ja lyhyet tarhausajat, että minusta on ihan hyvä antaa sille joka päivä edes vähän liikuntaa.

Entä kuinka paljon aikaa vietätät sen kanssa arkipäivisin?

Riippuu, ratsastanko vai puuhailenko sen kanssa jotain muuta. Vähintään kolme tuntia, mutta enimmillään tallilla on viehrähtänyt arkipäivänä noin seitsemän tuntia, hups... Seitsemän tunnin päivänä päivänä tosin pakoilin tallilla koulua, eli en tietenkään viettänyt kaikkea aikaa Roxia hoitaen.

Oletko harkinnut ottavasi Roxille vuokraajaa?

En ole, sillä en kuitenkaan malttaisi olla tallilta pois päivääkään. Tällä hetkellä vain minä ja valmentajani ratsastamme Roxilla.

Mitä varusteita käytät Roxin kanssa?

Voisin tehdä tarkemman varusteiden esittelypostauksen erikseen, mutta tällä hetkellä minulla on käytössä ihan normaalit englantilaiset suitset kolmipalakuolaimella. Roxin mukana ei tullut satulaa ja satuloita on ollut kokeilussa useampi, joten se kuvio on vielä hiukan auki. Riimut, suojat yms. voin esitellä myöhemmin.

Mikä on teidän teemaväri?

Riimuissa, harjoissa yms. minulla on paljon sinistä. Suitset ja suojat ovat ruskeat.

Voitko tehdä varusteiden esittelypostauksen?

Voin tehdä, jos vaan jossain välissä ehdin. Elämä on varsin kiireistä oman hevosen kanssa, mutta onneksi joululoma on sentään keksitty.

Onko Roxilla kivoja tarhakavereita?

Tuomarinkylässä hevoset tarhaavat pääosin yksin ja Roxi on tottunut tarhaamaan yksin jo edellisessä kodissaan, niin sillä ei ole tarhakaveria tällä hetkellä.



Mitä Roxi pitää muista ihmisistä?

Roxi suhtautuu muihin ihmisiin ihan neutraalisti. Tosin heinien ja kaurojen jakaja on sen suuressa suosiossa päätellen siitä, että kaurakärryille se hörisee, mutta minulle ei ainakaan vielä.

Mikä on Roxin lempiherkku?

Roxin suuhun menee mikä tahansa, mutta kaikkein eniten se näyttäisi tykkäävän porkkanasta.

Miten Roxi käyttäytyy hoitaessa?

Roxi on todella kiltti hoitaa, mutta harjatessa se joskus kutisee ja silloin irti ollessaan se saattaa alkaa pyöriä karsinassa. Sidon Roxin aina kiinni harjatessa, jos sillä ei ole heiniä turpansa edessä.

Onko Roxilla mitään pahoja tapoja?

Harjatessa pyörimisen lisäksi Roxilla on tapana haluta muiden hevosten karsinoihin syömään, jos sitä taluttaa tallikäytävää pitkin ja se huomaa ruokaa avonaisessa boksissa.

Onko Roxilla mitään pelkoja?

Roxi jännittää hieman uusia paikkoja, mutta mitään yksittäistä pelon aiheuttajaa en ole vielä huomannut. Maneesin ovea se aina katselee hieman.

Miten Roxi käyttäytyy maastossa?

En ole hirveästi maastoillut Roxilla, sillä arki-iltaisin on jo niin pimeää, etten viitsi lähteä silloin maastoon, kun ympäristö on molemmille outo. Olen kävellyt vain tallin lähistöllä, mutta siellä se on käyttäytynyt oikein hyvin.




Tällainen postaus tällä kertaa. Yritän nyt ehtiä kirjoittaa tänne useammin, mutta saa nähdä miten käy... Jotain ratsastuspostausta pitäisi tehdä, kun niitä en ole kirjoittanut pitkään aikaan. Mitä muuten pidätte uudesta bannerista?


2 kommenttia: